Janneke van Heugten

Tip 11: Zorg voor een goede medialijst

In Uncategorized on maart 24, 2010 at 9:03 pm

Redactionele aandacht voor je onderneming is natuurlijk zeer aantrekkelijk. Zeker vanwege het kostenplaatje. Het kost relatief weinig en je geloofwaardigheid stijgt als er iets over je (onderneming) wordt geplaatst. Een belangrijke schakel in het genereren van publiciteit is een goede medialijst.

Hoe kom je aan een goede medialijst?
Het maken van een geschikte medialijst begint met jezelf af te vragen wie je wilt bereiken en van welke media(titels) deze groep gebruik maakt. Vervolgens ga je aan de slag met het verzamelen van contactgegevens van relevante redacties en journalisten. Verschillende partijen bieden deze gegevens aan. De bekendste zijn DePerslijst.com en Handboeknederlandsepers.nl. DePerslijst.com heeft meer gegevens van freelancers in het bestand, terwijl Handboeknederlandsepers.nl weer meer informatie per titel biedt. Zij leveren bijvoorbeeld ook de contactpersonen voor advertenties. De prijzen voor een jaarabonnement liggen rond de 1.000 euro. Vind je de investering te hoog? Dan kun je ook zelf contactgegevens gaan verzamelen. Via het Internet kun je een enorme hoeveelheid gegevens achterhalen.

De interessegebieden van de journalist
Stel, je hebt een werving- en selectiebureau voor HR-managers in de bouw. Uiteraard zijn voor jouw onderneming de HR-bladen en de bouwbladen interessant. Maar er zijn meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de carrièrepagina’s in de dagbladen. Daarnaast ben je ondernemer en kunnen de ontwikkelingen van je bedrijf interessant zijn voor bladen als De Zaak of Sprout. Kijk in het colofon wat de contactgegevens zijn en kijk daarna welke journalist of redacteur bij de rubriek staat die aansluit bij jouw doelgroep. Een persbericht t.a.v. de juiste redacteur komt eerder op zijn ‘shortlist’ dan een bericht ‘t.a.v. de redactie’. Wat je stuurt moet qua onderwerp wel passen bij de onderwerpen waar deze journalist gewoonlijk over schrijft. Zorg dat je een lijst hebt van welke interessegebieden bij welke journalist horen en houdt daar rekening mee als je contact legt.

Programma’s
Naast de gedrukte media heb je natuurlijk ook programma’s voor radio en tv. Net als bij gedrukte media is het ook hier weer belangrijk dat het onderwerp waarover je iets wilt sturen aansluit bij de interesse van de redactie of redacteur. Het moet in het format van het programma passen. Op Internet zijn de contactgegevens van de verschillende zenders en programma’s te vinden.

De kracht van het Internet
Vergeet vooral het Internet niet. Er zijn ontzettend veel interessante websites waarvan de content voor een deel bestaat uit ontvangen persberichten. Het grootste voordeel van online exposure is dat bezoekers maar enkele stappen van jouw site verwijderd zijn. Ze zullen eerder de stap nemen om je website te bezoeken als ze online iets over jouw onderneming lezen. Neem ook de verschillende weblogs op in je medialijst.

De belangrijkste tip: stuur alleen informatie die relevant is voor de ontvanger. Een goede relatie met de media bereik je alleen door in te spelen op hun wensen.

Plaats een reactie